نشریه فواد

کانون فرهنگی هنری شیفتگان امام (ره)

نشریه فواد

کانون فرهنگی هنری شیفتگان امام (ره)

نشریه شماره ۲ «شهریور ۸۷»

خلاصه مطالب نشریه شماره 2 

  • فضیلت و عظمت ماه رمضان  
  • فلسفه روزه 
  • جوکهای غضنفر
  • نکته های جالب و خواندنی 
  • چگونگی ولادت باسعادت حضرت مهدی(عج) 
  • مقاله ای در مورد خوب فکر کردن 
  • حکایت ریزش برگ درختان و شباهت آن به گناهان انسان 
  • چند پیامک جالب  
  • مقاله ای درمورد فواید شکلات
  • 40 حدیث در مورد روزه

 

 

فضیلت و عظمت ماه رمضان :
  • رسول خدا (ص) در خطبه شعبانیه درباره فضیلت و عظمت ماه رمضان فرموده است: «ای بندگان خدا ، ماه خدا با برکت ، رحمت و آمرزش به سوی شما روی آورده است. ماهی که نزد خدا بهترین ماهها است و روزهایش بهترین روزهاست ، شبهایش بهترین شبهاست و ساعت هایش بهترین ساعت ها است. بر مهمانی خداوند فراخوانده شده اید و از جمله اهل کرامت قرار گرفتید. در این ماه نفس های شما تسبیح ، خواب شما عبادت ، عمل هایتان مقبول و دعاهایتان مستجاب است . پس با نیت های درست و دلی پاکیزه پروردگارتان را بخوانید تا شما را بر روزه داشتن و تلاوت قرآن توفیق دهد. بد بخت کسی است که از آمرزش خدا در این ماه عظیم محروم ماند . با گرسنگی و تشنگی در این ماه به یاد گرسنگی و تشنگی قیامت باشید   
  • ماه رمضان نهمین ماه قمری و بهترین ماه سال است. واژه رمضان از ریشه کلمه «رمض» است که معنی شدت تابش خورشید بر سنگ ریزه است و چون در هنگام نامگذاری ماه های عربی این ماه در تابستان قرار داشته ، ماه رمضان نامیده شده است ، ولی از سوی دیگر رمضان از اسماء الهی است.
    ماه رمضان ، ماه خداوند، ماه نزول قرآن و شریف ترین ماه سال است. در این ماه درهای آسمان و بهشت گشوده می شود و درهای جهنم بسته می شود
 
تهیه کننده: حامد حق شناس
غضنفر
  • خبرنگار از غضنفر می پرسه نظر شما درباره اینکه این کوچه اسفالت نیست چیه؟؟غضنفر میگه:به نام خدا و با عرض سلام خدمت دست اندرکاران صدا وسیما و با عرض سلام ویژه خدمت مقام معظم رهبری و خانواده معظم شهدا وجانبازان و ایثارگران, من بچه این محل نیستم 
  • به غضنفر میگن در و ببند هوای بیرون سرده..میگه: مثلا اگه من در و ببندم هوای بیرون گرم میشه؟؟ 
  • یه بار غضنفر تو مسابقات قرآن شرکت میکنه سوره ی بنی اسراییل بهش میفته از دور مسابقات انصراف میده. 
  • غضنفر یه 1000 تومنی رو زمین پیدا میکنه برش میداره بعد میندازش میگه نه بابا ما ازین شانسا نداریم!
  • یه روز از غضنفر می پرسن آزادی بلند تره یا برج میلاد میگه آزادی؛ دوباره می پرسن می گه آزادی میگن چرا می‌گه چون آزادی پاهاش و باز کرده اگر ببنده بلندتره 

تهیه کننده: گمنام!


فلسفه روزه:
   امیرالمومنین(ع) مى‏ فرماید:   «و الصیام ابتلاء لاخلاص الخلق‏»
   
    خداوند، روزه را براى آزمایش اخلاص مردم مقرر و فرض فرموده است، و کسى که به پیشگاه حضرت حق اخلاص ورزد، تمامى اوصافى که در فلسفه روزه بیان شده است‏شامل حالش مى‏ شود، و روزه کاملا با اخلاص روزه‏دار، در رابطه است. 
تهیه کننده: گمنام!

خلاصه سخنرانی آقای یزدان رضوانی:           سخنرانی
ما باید خودمان را در مسیر های رحمت الهی قرار دهیم.اگر خوب از نعمت ها استفاده کنیم ، غرق در رحمت های خدا می شویم.
در ماه رمضان فضیلت های زیادی قرار داده شده است مثل خواندن یک آیه قرآن که برابر یک دور کامل است و موارد بسیار دیگر..
ما باید قدر قیمت زمان را بدانیم و قبل از آن باید قدر قیمت خودمان را بدانیم.  خداوند خودش را در مقابل روزه در کفه دیگر ترازو قرار می دهد و می گوید:جزای روزه خود من هستم.
ما باید مواظب باشیم خودمان را نفروشیم. خداوند اسباب عبادت را در این ماه قرار داده و دست و پای شیطان را بسته است.
ما باید قبل از این ماه بزرگ خودمان را آماده کنیم .
هدف این ماه را فراموش نکنیم ، نگاه باید فقط به هدف باشد.
فقط به فکر گرسنگی و تشنگی این ماه نباشیم .
پیامبر فرمودند: ای مردم شما در گرو اعمالتان هستید با استغفار در ماه خود را آزاد کنید..
تقوا یعنی آزاد کردن خود از زنجیر و در رحمت خدا قدم برداشتن. ملاک آزادی انسان این است که او بتواند روی هوای نفس خود پا بگذارد .
بزرگترین وظیفه ما در این ماه این است که آزادی خود را بدست آوریم. کارهای خوب مثل قرآن خواندن باید برای ما ملکه شوند به خصوص در این ماه.
قران سفره ای است که برای انسان پهن شده و بهترین طعام در این سفره است. لذتی که در ندای دعوت به روزه است سختی آن را آسان می کند  
تهیه کننده: سید جلال هاشمی نیا

 
جالب و خواندنی 
  • تک بیت زیر بدون نقطه سروده شده است:
روده سگ را کرم امامه کرد                          احمد و محممود را آواره کرد
  • در خواندن تک بیت زیر لب ها به هم نمی خورد:
سه ثنای علی است در قرآن                           سوره هل اتی علی الانسان
  • این هم یک رباعی که در آن24حرف میم آمده است:
من مایل مهوش مسلسل مویم                          مخدوم میان گلرخان می گویم
می می خورم و میان میخانه مدام                    مدح ملک ، ملک مکان می گویم
  • خداوند ملخ را به صورت ده حیوان خلق کرده است:
1.روی:مانند روی اسب
2.سینه: مانند شیر
3.چشم:مانند چشم فیل
4.شکم: مانند شکم عقرب
5.شاخ: مانند شاخ گوزن
6.ران:مثل ران شتر
7.دم : مانند دم مار
8.پا : مثل پای شتر مرغ
9.جناح:مانند عقاب
10.گردن: مانند گردن کاو 
تهیه کننده: سید محسن بنی طبا

مهدی (عج) چگونگی ولادت باسعادت حضرت مهدی(عج):  
   
حضرت مهدی (عج) در سحر جمعه ی نیمه شعبان سال 255ه . ق در شهر سامرا در عصر خلافت معتمد عباسی دیده به جهان گشود و حلیمه خاتون خواهر امام هادی(ع) و عمه ی امام حسن عسکری(ع)ماجرای ولادت باسعادت امام زمان (عج)را چنین بیان می کند که می گوید:
روز پنج شنبه 14شعبان به خانه ی برادر زاده ام امام حسن عسکری(ع)رفتم،فرمودند:عمه امشب در همین جا نزد ما بمان زیرا امشب خداوند به ما فرزندی عطا می کند که سراسر جهان را به علم و ایمان و هدایتش زنده می گرداند. من هم شب را در محضر برادر زاده ام ماندم تا این که هنگام سحر فرارسید . در این هنگام دیدم حالت اضطراب و پریشانی در وجود     نرجس خاتون پدیدار گشت. من او را در بر گرفتم و برادر زاده ام امام عسکری(ع) فرمودند:عمه جان سوره قدر را بخوان،من مشغول خواندن سوره ی قدر شدم، در این هنگام دیدم که بچه ای که در شکم نرجس خاتون بود او هم با من همراهی کرد و مشغول خواندن سوره ی قدر شد. در این هنگام پرده ای بین من وآنها افکنده شد که دیگر نرجس خاتون را ندیدم، سراسیمه از آنجا دور شدم،امام حسن عسکری(ع)فرمود:به جای خود باز گرد. وقتی برگشتم نوری را مشاهده کردم که چشمانم را خیره کرد . در این هنگام دیدم حضرت مهدی (عج) رو به قبله به سجده افتاده بعد سر از سجده برداشته و دست خود را بلند کرده میگوید:شهادت می دهم به یکتایی خدا و رسالت جدم محمد(ص) و  ولایت پدرم امیر المؤمنین(ع) که وصی و جانشین رسول خدا بود. سپس امامان را یکی پس از دیگری به امامت و وصی رسول خدا نام برد تا به خودش رسید. پس از آن او را در قنداقه ای پیچیدم و به حضور پدرش امام حسن(ع)بردم و او قنداقه نوزاد را گرفته وپس از خواندن آیاتی چند از قرآن و تورات و زبور و انجیل این آیه از قرآن را تلاوت کرد:
«وُ نْریدْ اَنً نُمْنَ عُلَی الَّذینُ اسًتُضْعِفْوا فی الاَرضِ و نُجعُلَهْمً اَئمَهً وُ نُجًعُلَهْمْ الوارِثینُ.»
یعنی ما اراده کرده ایم که بر ضعیفان زمین منت گذاردین و آنان را پیشوایان و وارثان زمین قرار دهیم.
 

تهیه کننده: مسعود عبدالحسینی


 

مغز

خوب فکر کنید!   

وقتی مشغول فکر کردن بودید، کدام بخش مغز خود را به کار می‌انداختید؟ تا حدودی بستگی دارد که شما به چه چیزی فکر می‌کردید. اگر داشتید هزینه هفته جاری را محاسبه کنید، ممکن است نیمه چپ مخ شما فعال‌ترین بخش مغزتان بوده است. از سوی دیگر، اگر در ذهن خود تجسم می کردید چگونه می‌توانید منظره‌ای را نقاشی کنید، احتمال دارد بیشتر از نیمه راست خود بهره می‌گرفتید.

 

 

مغز علاوه بر این که بخش‌های تخصص یافته‌ای مانند مخ، مخچه و بصل النخاع دارد هر کدام از بخش هایش نیز قسمت‌های تخصص یافته‌تری دارند. مخ دو بخش یا دو طرف مجزا دارد که نیمکره‌های راست و چپ نامیده می‌شوند.

نیمکره‌های مخ بعضی رفتارها را به طور جداگانه تنظیم می کنند: نیمکره راست چپ اعمال حسی و حرکتی طرف چپ بدن را تنظیم می‌کند و برعکس. ناحیه ویژه‌ای از مخ که مسئوول نظارت بر حرکات بدنتان است، قشر حرکتی و ناحیه ویژه‌ای از مخ که امکان درک احساسات بدنتان را فراهم می‌سازد، قشر حسی نامیده می‌شود

دانشمندان توانسته‌اند بسیاری از بخش‌های قشر حرکتی را که به بخش بخصوصی از بدن مربوط می‌شوند، مشخص کنند. آنان همین کار را برای قشر حسی انجام داده‌اند. به عبارت دیگر، وقتی شما بخش‌خاصی از بدنتان را حرکت می‌دهید، دانشمندان می‌دانند کدام بخش قشر حرکتی، آن حرکت را امکان پذیر می‌سازد و هنگامی که گُل خوشبویی را می‌بویید، دانشمندان می‌دانند کدام بخش قشر حسی، اجازه درک آن عطر را به شما داده است.   

 

تهیه کننده: علی حمیدی 


 

ریزش برگ درختریزش  
 
ابو عثمان می گوید:من با سلمان فارسی زیر درختی نشسته بودیم،او شاخه خشکی را گرفت وتکان داد تا تمام برگهایش فرو ریخت.سپس رو به من کرد و گفت :سوال نکردی که چرا این کار را انجام دادم؟
گفتم :بگو ببینم منظورت چه بود ؟
گفت این همان کاری بود که پیامبر خدا(ص) انجام داد ، هنگامی که خدمتش زیر درخت نشسته بودم . سپس پیامبر این سوال را از من کرد و گفت: سلمان ! نمی پرسی چرا چنین کردم؟
من عرض کردم: بفرمایید چرا ؟
فرمود وقتی مسلمان وضو بگیرد سپس نمازهای پنج گانه را به جا آورد، گناهان او فرو می ریزد،همان گونه که برگهای این شاخه فرو می ریزد، سپس آیه «اقم الصلاه ...» را تلاوت فرمود   
 
تهیه کننده: سید محسن بنی طبا 

  
پیامک 
  • توجه! توجه! 
...
...
... 
... 
... 
 از توجهت متشکرم! 
  • باتوجه به تفاوت نرخ Sms فارسی  and English این sms Only for گیج نمودن Computereمخابرات درتشخیص هزینه این sms Send شده است و ارزش دیگری ندارد. 

 

  • فردا ماه گرفتگی شروع می شه. اگر منو گرفتن، تو مواظب خودت باش!   

 

  • چند وقته نیومدی، به خاطر نیومدنت مامانم و بابام هر شب باهام دعوا دارن. مهم نیست با چه لباسی و چه ماشینی میای فقط بیا و این آشغالها رااز دم خونه بردار  

 

  • چرا عاقل کند کاری که بعدا خود به خود گوید خودم کردم که لعنت بر خودم بادا بادا مبارک بادا...!!   

 

  • اسمت را بر کوه نوشتم ریزش کرد.  بر آب نوشتم بخار شد.  بر کاغذ نوشتم پاره شد.  روی قلبم، برو بابا اینم اسمه که تو داری 

 

  • اونی که صورتم رو نوازش می که تویی.
    اونی که شبها لپم رو قرمز می کنه تویی.
    اونی که صداش تا تا صبح تو گوشمه تویی.
    آخر یه روز می کشمت پشه 

تهیه کننده: علی شمس 


  شکلات

مطالعات نشان می‌دهد که خوردن شکلات کاکائویی فشارخون را کاهش می‌دهد و نیز باعث بهبود حساسیت انسولینی در افراد سالم می‌شود.

 

محققان می‌گویند که نتایج این بررسی‌ها نشان می‌دهد در کاکائو و شکلات کاکائویی ترکیبات   فلاوونوئید سرشار از آنتی‌اکسیدان یافت می‌شود که به سلامت رگ‌های خونی و متابولیسم مناسب گلوکز کمک می‌کند.

 

فلاوونوئیدها خانواده بزرگتری از ترکیباتی هستند که در دانه‌ها و پوست گیاهان مانند انگورها، دانه‌های کاکائو و مرکبات یافت می‌شوند.

 

شرکت کنندگان در این آزمایش‌ها به طور روزانه مقدار مشخصی شکلات کاکائویی را به مدت 15 روز مصرف می‌کردند. در مرحله بعدی به مدت 7 روز شکلات را از خوراکی‌های روزانه حذف کرده و پس از آن  15 روز دیگر شکلات شیری مصرف می‌کردند.

 

پس از اتمام آزمایشها محققان دریافتند که متابولیسم قند خون در مرحله‌ای که به شکلات کاکائویی مصرف می‌شد به میزان قابل توجهی بهبود پیدا می‌کند. اما در 2 مرحله دیگر این تاثیرات مثبت مشاهده نشدند.

 

آنتی اکسیدان‌های موجود در این نوع شکلات با بسط دادن رگ‌ها و کنترل بهتر جریان خون به گونه‌ای مؤثر باعث بهبود فشارخون می‌شوند. 

تهیه کننده: علی حمیدی  


40 حدیث در مورد روزه :

   حدیث

 

احادیث:

 

 

تهیه کننده: گمنام 
جمله هایی که عده ای از بچه ها گفتند:  

 هر چه می خواهد دل تنگت بگو

نشریه فواد نشریه ای برای تمام فصول 

ابراهیمی

 
*** 

 بیایید با هم عهد کنیم دل مهدی زهرا را نشکنیم. 

کارگر

 
***
 
کاش در این رمضان لایق دیدار شوم

سحری با نظر لطف تو بیدار شوم

کاش منت بگذاری به سرم مهدی جان

تا که همسفر تو لحظه افطار شوم

تمدن فر

 ***

 

انتظار راستین 4 رکن و پایه دارد:

1-معرفت و آگاهی

2-حرکت و پویایی

3-استقامت و پایلیی

4-محبت و شیدایی

در هر کدام از این4 مورد کوتاهی صورت گیرد موجب لغزیدن کرسی انتظار و مقام منتظر می گردد.

آقای کرباسی زاده

***

عزیزم جمله ی خاص و چیز داری ندارم. گیر دادی یا !!
                  سید امیر مرتضوی
 
***
 

می گویند ئر ماه رمضان شیطان در غل و زنجیر است، خدا به تو پناه می برم در طول سال!! 
        آقای محمدی
 
*** 
 
اگر آتش به زیر پوست داری  *  نسوزی گر علی را دوست داری 
        کاظمی

 

اخبار هیئت:

هفته گذشته پس از قرائت قرآن بنا بود آقای آقایی سخنرانی کنند که ایشون خیلی تاخیر داشتند. به همین خاطر قرار شد که اگر ایشون نیومدند باتفاق بچه ها بازی پیروزی-پگاه را تماشا کنیم که متاسفانه(شاید هم خوشبختانه)آقای آقایی تشریف اوردنند.

محمد حسین قاسمی

 

ویرایش و انتشار توسط: 

علی حمیدی (مدیریت پایگاه اینترنتی نشریه فؤاد) 



 ویرایش مطالب خیلی وقت گیره (حدود سه ساعت و نیم روی این نشریه وقت گذاشتم. پدرم در اومد...) این مطالبی که میبینید اینقدر مرتب کنار هم چیده شده همینطوری نیومده اینجا ! 

* پس با نظر دادنتون به زحمات گروه احترام بگذارید...
(کاری نداره. روی «*نظر_نظر بدهید» اون پایین کلیک کنید و اسم و نظرتون را بنویسد و دکمه «ارسال نظر» را بزنید. همین!! )



نظرات 1 + ارسال نظر
nasime_mehr شنبه 23 شهریور 1387 ساعت 05:05 ب.ظ

ی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد